Preduzetništvo, mit ili nešto treće?
Razmišljajući o preduzetništvu, pročitao sam mnogo definicija koje su davali mnogo iskusniji i pametniji ljudi od mene. U principu, većina tumačenja mogu da se svedu na sledeće: Preduzetnik je osoba koja se bavi određenim inovativnim poslom u cilju stvaranja profita.
Da li je to baš samo tako? Kroz istoriju su se pojavljivali i propadali mnogi „preduzetnici“. Neki su bili uspešni a veći broj ih je propao u svojim projektima. Ipak, na kraju su preživeli samo oni koji su bili uporni u svojim zamislima i toliko vredni da su svoje snove na kraju i ostvarili. Do kraja teksta baviću se uspešnim preduzetnicima.
Na našim prostorima vlada jedna zabluda u kojoj se svi mi trudimo da uspemo na poljima za koja smo školovani. Samo školovanje je vrlo bitno za svakog pojedinca. Školovanjem se postiže opšte obrazovanje, stiču se socijalne i kulturne norme, šire se vidici, otvaraju se nova polja interesovanja. Ipak, ne stiče se „instinkt“ preduzetništva.
Uspešan preduzetnik, tokom svog odrastanja, kulturnog okruženja, stečenog obrazovanja, svog ličnog senzibiliteta, svojih ličnih interesovanja, vremenom budi u sebi onog „crva“ koji mu ne da mira i koji ga tera da nešto uradi, što do tog trenutka niko drugi nije uradio, ili bar nije uradio na njemu svojstven način. Taj „preduzetnik“ može po obrazovanju da bude obućar, časovničar, lekar, pravnik, inženjer ali da ga njegov „crv“ i njegovi demoni odvuku u potpuno suprotne delatnosti… I to je normalno. Navešću samo jedan primer, a takvih je mnogo:
- Čuveni Adolf „Adi“ Dassler, osnivač brenda Adidas, je bio školovan za pekara, ali je to zanimanje bilo slabo plaćeno u godinama posle Prvog svetskog rata. Ostalo je istorija.
Ali, šta je ili ko je taj „crv“ koji pokrene nekoga da postane preduzetnik?
Crv ili esencija svakog preduzetnika je inovativnost
Bez inovativnosti, nema preduzetništva. Bilo da je u pitanju neki novi proizvod, servis ili usluga, bilo da je u pitanju neki nov način ili put da se dođe do unapred određenog cilja.
- Osnivač kompanije ASICS je na ideju da napravi kvalitetniji đon za sportsku obuću, dobi na ručku, kada mu se krak hobotnice zalepio za tanjir. Tada je shvatio da za svaku inovaciju treba prvo da „konsultuje“ prirodu i da vidi kako je to priroda uredila.
- David McConnell je bio terenski prodavac knjiga, „od vrata do vrata“. Vrlo brzo je shvatio da u 90% slučajeva, žene otvaraju vrata jer su im muževi na poslu. Prva novina koju je uveo je bio poklon uz knjigu u vidu bočice ružinog ulja. Shvatio je da prodajom biljnih ulja može da zaradi više od prodaje knjiga… Podsećanja radi, ovo se sve dešavalo krajem 19. veka, kada žene nisu imale pravo glasa. Shvatio je da „ženske proizvode“, treba da prodaje žena, pa je mimo svih tadašnjih poslovnih običaja, zaposlio gospođu Albee. Kompanija koju je tada pokrenuo se zove AVON.
Takođe, vrlo bitna „crta“, koja krasi svakog uspešnog preduzetnika je i prepoznavanje šanse. Većina njih nije iz prvog pokušaja uspela da je prepozna. Ovome u prilog govore i sledeći podaci:
- OPEL je počeo kao proizvođač šivaćih mašina
- PEUGEOT je počeo kao proizvođač mlinova za kafu
- PIRELI je počeo kao proizvođač ronilačkih odela
- Kompanija SAMSUNG je proizvodila „nudle“
- Kompanija SHARP je počela sa proizvodnjom kopči za kaiševe
- SHISEIDO je počela sa proizvodnjom aparata za soda vodu
- BENTLEY i BMW su proizvodili motore za avione
- Kompanija BOEING je proizvodila čamce i brodove
Ali da se vratimo na našu temu. Uspešan preduzetnik nije osoba koja traži zaposlenje.
- Uspešan preduzetnik je osoba koja svoje snove želi da pretvori u javu.
- Već pomenuti Adolf Dassler je bio sportista i nije imao odgovarajuću opremu za sport. Prve patike je pravio od materijala koji su mu bili dostupni (stare kacige, stare gume, stari ranci i ostali otpatci…), što bi se danas zvalo“reciklaža”. Adidas patike su nosili nemački sportisti na olimpijadi u Amsterdamu 1928. godine, a prva olimpijska medalja je sa njihovom obućom osvojena četiri godine kasnije u Los Anđelesu, da bi ih na igrama u Berlinu nosio i Džesi Ovens, za koga su patike izrađene po meri.
- Uspešan preduzetnik je osoba koja u želji da postigne svoj cilj, ne pita za cenu.
- Advokat Ezra Fitch je 1900. godine, napustio advokaturu i kupio većinski deo firme od svog prijatelja Davida T. Abercrombie, kada se prvi put registruje brend Abercrombie & Fitch. Ezra je doveo kompaniju na rub bankrotstva, kada je odštampao i poslao preko 50.000 kataloga na adrese u razne gradove Amerike. Sada znamo da se ova investicija isplatila ali on tada nije znao…
- Uspešan preduzetnik je osoba koja neuspeh doživljava kao sastavni deo uspeha.
- Walt Disney, dobitnik 22 Oskara, stvorio hiljade crtanih likova koje zna ceo svet… – otpuštan je nekoliko puta sa posla kao nekreativan…
- Albert Einstein, jedan od najvećih naučnika čovečanstva, dobitnik Nobelove nagrade… – do svoje četvrte godine nije mogao da priča, doktori su dali dijagnozu da nikad neće moći normalno da govori…
- Abraham Lincoln, Predsednik Amerike…- umrla mu je verenica, propao je u poslu, doživeo je nervni slom, izgubio je 8 izbora pre nego što je izabran za Predsednika…
- Michael Jordan, najbolji košarkaš svih vremena, izbačen je iz košarkaškog tima škole kao ne talentovan, u svojoj sobi je proveo dva dana plačući…
- Oprah Winfrey, dobila je nekoliko puta otkaz kao „loš kadar“ pre nego što je postala svetska zvezda televizijskog novinarstva…
- Lionel Messi, sa jedanaest godina je odstranjen iz fudbalskog tima jer mu je dijagnostikovan sindrom sporog rasta i što je bio sitniji od igrača svoje generacije… pre nego što je postao najbolji fudbaler na svetu.
- The Beatles, su na početku karijere odbijeni od strane nekoliko izdavačkih kuća sa obrazloženjem da je njihova muzika loša i da nisu za show business…
- Uspešan preduzetnik je osoba koja je svesna da samo neprestanim učenjem i usavršavanjem može da dođe do svog cilja.
- Avio kompanija SAS je svetsku slavu stekla kada Jan Carlzon, 1981. godine postao predsednik kompanije. On je odmah po postavljenju, poslao 10.000 službenika koji su komunicirali sa klijentima na dvodnevni seminar o unapređenju usluga, a sve menadžere kompanije na trodnedeljne kurseve iz menadžmenta. U roku od četiri meseca, SAS je postao kompanija sa najmanje kašnjenja na svetu i rangirana je na prvo mesto po nivou usluge. Jan Carlzon je bio pravi lider i menadžer, i dan danas se citiraju mnoge njegove misli, recimo: “Čovek koji nema informacije ne može da preuzme odgovornost. Čovek koji ima informacije nema izbora sem da preuzme odgovornost.”
- Uspešan preduzetnik je osoba koja sluša svoje ideje, svoje instinkte i ne obazire se na druga mišljenja.
- Kao potvrdu ovog tvrđenja, navešću primer dva velika svetska brenda. Naime, pre početka rada CNN-a i pokretanja brenda RedBull, osnivači su platili istraživanja, koja su dala rezultate da će i jedan i drugi brend biti potpune utopije. Ipak, vlasnici pomenutih brendova su bili sigurni u uspeh, što se na kraju pokazalo kao ispravno.
- Uspešan preduzetnik ima visoke moralne i socijalne standarde.
- Tomaš Bata, osnivač kompanije Bata, je gradio kuće za svoje radnike, koje im je rentirao po veoma niskoj ceni, otvorio je u okviru fabrike i kuhinju koja je kuvala za zaposlene i njihove porodice, čak je izgradio veliki medicinski centar gde su se radnici lečili. Omogućio je zaposlenima da kupuju cipele po pristupačnim cenama (ovo se danas moderno zove “outlet”). Tomaš je svakog meseca organizovao obuke i doobuke za svoje zaposlene kako bi još bolje znali svoj posao i samim tim povećali kvalitet svog rada. Posle Prvog svetskog rata, nastupile su duge godine krize. Češka se izdvojila kao posebna država, ali im je i valuta višestruku izgubila na vrednosti… Tomaš se suočio sa velikim problemom bankrota, sa nestabilnom valutom i slabim tržištem. Ipak na zaprepašćenje svih, on je okupio svoje radnike i izneo im plan rada. Ideja je bila da prepolovi cenu proizvoda, kako bi bili dostupniji za kupovinu, ali i da smanjuje troškove (smanjenje plata i sl.). Sindikalne vođe su se oštro protivile ovoj njegovoj odluci, ali ni jedan radnik mu nije “okrenuo leđa”, svi su se složili sa predlogom i nastavili da rade… Zbog dobrih rezultata, posle par godine, tačnije 1932. godine, radnicima su plate povećane za 100% i radili su u najvećoj fabrici cipela na svetu.
- Uspešan preduzetnik nije menadžer, uspešan preduzetnik je lider.
- Uspešan preduzetnik ne doživljava profit kao cilj već kao rezultat ostvarenja cilja.
- Dodajte koje još osobine imaju uspešni preduzetnici…