Postavljanje ciljeva

Postavljanje ciljeva: Najpoznatiji i najsveobuhvatniji način, kako da se ciljevi postave, kako da se ophodimo prema njima i kako da ih postignemo je SMARTER metoda. Samo ime je akronim od reči: Specific, Measurable, Achievable, Relevant (realistic), Timely (time-bound), Ethical (exciting), Recorded (rewarding). U literaturi možete naći različite pojmove u ovom akronimu. Svi se podjednako dobro mogu upotrebiti.

 

postavljanje ciljeva
postavljanje ciljeva

SPECIFIC (specifičan) – cilj treba da bude jasan, sažet i jednostavno razumljiv

MEASURABLE (merljiv) – cilj mora da bude merljiv, da znamo tačno da li smo ga postigli ili smo ga postigli sa 85% uspešnosti ili ga nismo postigli ili smo uradili i preko cilja.

ACHIEVABLE (dostižan) – ne smemo ni sebi ni drugima postavljati nedostične ciljeve. Ne smeju da budu ni suviše visoko ni suviše nisko. Trebaju da budu u skladu sa trenutnom situacijom, našom sposobnošću i raspoloživim resursima.

RELEVANT (relevantan) – cilj treba da bude za nas i za one za koje ga postavljamo, značajan. Negde u literaturi, možete pronaći da ovde piše „realistic“, što pretpostavlja da cilj mora da bude u realnim okvirima.

TIMELY (time-bound) – cilj mora da bude postavljen u vremenskim rokovima

ETHICAL (etičan) – cilj ne sme da bude u neskladu sa etičkim vrednostima. Ovde možete negde naći i da piše „sxciting“ (uzbudljiv), što bi trebalo da znači da nas cilj motiviše da ga ispunimo.

RECORDED (zapisan) – ne dozvolite da dođete u situaciju da vas neko pita: „A gde to piše?“ Pod ovim slovom, takođe možete da nađete i reč „rewarding“ (nagrađujući) što pretpostavlja da postizanje cilja nosi i neku negradu.

Postavljanje ciljeva

#PRIMER: U predavanjima često koristim primer Mont Everest. Naime, neko može da nam postavi cilj da se popnemo na najviši vrh na zemlji. Ovaj cilj je:

specifičan – jer je jasan, i lako razumljiv

merljiv – ako smo se popeli, postigli smo cilj. Ako nismo, nismo ga postigli. Stigli smo do baznog kampa ili nekog drugog…

dostižan – kao takav je dostižan jer iz prakse znamo da ga je do sada osvojilo oko 6.500 planinara. Ja sam već u nekim godinama pa za mene ovaj parametar i ne stoji, ali za mlađe je cilj dostižan.

relevantan – penjanje na najviši vrh na svetu je itekako značajn cilj. Ako bi sagledali iz ugla realnosti, DA cilj je realan.

vremenski rok – u ovom slučaju, cilj bi bio dobro postavljen ako bi rekli da moramo da se popnemo u narednih pet godina. Pet godina je optimalan vremenski rok da zdrav čovek može da se pripremi za najviši uspon na svetu.

etičan – nema ništa ne etično u ovom cilju, samo da ne ostavljamo đubre iza sebe. Da li je uzbudljiv? Iskreno mislim da spada u TOP 5 ciljeva po uzbudljivosti.

zapisan – da ovakav cilj a ni bilo koji drugi se ne postavlja usmenim putem. Da li je „nagrađujući“? A da li postoji bolja nagrada od činjenice da ste ušli u par hiljada ljudi u čovečanstvu kojima je to pošlo za rukom, tačnije nogama?

Ciljeve je potrebno postaviti na hijerarhijski način, prema prioritetima, od najvažnijih do manje važnih. Takođe, ono šta je veoma bitno je da ciljevi kao takvi moraju da budu u skladu, ne u konfliktu jedan sa drugim.

#PRIMER: Zove me Generalni Direktor, vidno nervozan, i kaže da prodaja ima dva problema. Ja se pretvorim u uvo da čujem koji su. Ipak, ja vodim prodaju, bilo mi je nelagodno jer ih ne vidim (mada ih znam većinu).

Prvi problem je što kao odeljenje trošimo puno goriva (veliki troškovi goriva, 50 prodavaca, 50 automobila). Ja realno imam tabelu sa kilometražama, pratimo sva vozila, čak imam i kilometražu od kuće do posla, upravo da ne dođe do zloupotreba, i potrošnju kontrolišem svakog meseca sa kolegama koje vode vozni park. Ne samo potrošnju nego i destinacije putem praćenja. OK, proveriću još jednom.

Šta je drugi problem? Kaže Direktor, da prodavci ne obilaze korisnike dovoljno?!

OK, velika potrošnja goriva a slabo obilazimo klijente! Nešto se ne gađa u ovoj konstataciji. Direktore, proveriću ponovo obe tvrdnje, ali sad na prvu loptu, jedino šta mogu da uradim je da im kupim BusPlus i da plaćamo međugradske autobuse…

Pogleda me Direktor, zaćuta i reče, dobro, samo reši to… shvativši da traži nemoguće.

Postavljanje ciljeva

Ako ste dobri sa ritmovima i volite da igrate, možda će Vam se metod za postavljanje ciljeva RUMBA više dopasti.

postavljanje ciljeva
postavljanje ciljeva

Isto kao i SMARTER i RUMBA je akronim, sličnih izraza:

RELEVANT (relevantno) – da li je cilj relevantan, tačnije da li ima direktnu vezu sa vašom misijom, servisima / uslugama koje pružate i očekivanjima kupaca / klijenata?

UNDERSTANDABLE (razimljivo) – Da li je cilj jasan? Da li svi koji treba da budu uključeni imaju isto saznanje i sliku o tome šta to znači? Ima li bilo kakvih nejasnoća? Ako ima, potrebno ih je razjasniti.

MEASURABLE (merljivo) – cilj treba da bude jasno merljiv u kavtitativnom i kvalitativnom (ako je moguće) smislu. Potrebno je da postoji jasno definisan datum do kad cilj treba da se postigne.

BEHAVIORAL (uverljivo) – morate da verujete u ciljeve! Ne iskušavajte sebe i druge “uzvišenim” ciljevima. Nije potrebno i kontra efektivno je postavljati “nemoguće” ciljeve.

ACHIEVABLE (dostižno) – da li imamo sve neophodne materijalne i nematerijalne resurse za ostvarenje cilja? Da li svi koji su uključeni u cilj, tačno znaju šta i zbog čega trebaju da rade?

U sledećem newsletter-u pisaću o postavljanju ciljeva unutar tima. Sva pitanja koja imate, slobodno ih postavite na KONTAKTE

Podelite sa prijateljima

Pročitajte i:

rešavanje problema

REŠAVANJE PROBLEMA U PRODAJI

REŠAVANJE PROBLEMA U PRODAJI Da li znate kako u “istočnoj” civilizaciji pristupaju problemu a kako u “zapadnoj”? Istočnjaci, tačnije u Kini, problem ili kriza se piše sa dva simbola (危机).

Sastanak, prezentacija, javni nastup...

Sastanak, prezentacija, javni nastup…

Sastanak, prezentacija, javni nastup… Mark Tven, čuveni američki pisac, izdavač i preduzetnik, bio je jedan od najcenjenijih govornika svog vremena. Između ostalog, pamti se njegova izjava: „Obično mi je potrebno

pregovaranje

Pregovaranje II deo

Pregovaranje U prvo delu teksta o pregovaranju smo pričali i konstatovali da je do nas da li hoćemo da budemo manipulatori ili pregovarači. Potrebno je da naučimo tehnike pregovaranja kako

pregovaranje

Pregovaranje I deo

Pregovaranje je najvažnija veština u okviru komunikacije, bilo da se misli na poslovno ili privatno okruženje. Veliki broj ljudi, sa druge strane, uopšte nije svestan da se proces pregovaranja neprestano

BESPLATNA ANALIZA POSLOVANJA !​

Da li želite da uđete u magičan svet PRODAJE ?​